Article de Manel Larrosa publicat el 3 de juliol de 2021 al Diari de Sabadell.
Volpelleres és una estació dels FGC entre Sant Joan i Sant Cugat, relativament nova, de l’any 2010. La seva situació és estratègica perquè podria connectar immediatament amb Renfe l’R8 entre Granollers i Martorell, només que cal caminar 900 metres i esperar un tren que només passa un cop a l’hora. Des de Sabadell, surt més a compte anar amb l’R4, passar per Sants, fer tota la volta i arribar a Martorell, o bé canviar a Montcada i Reixac, caminar i prendre l’R2 cap a Granollers.
“La seva situació és estratègica perquè podria connectar immediatament amb Renfe l’R8 entre Granollers i Martorell”
A Terrassa els passa el mateix a l’estació de l’Hospital General. Només que allà per caminar han de travessar l’autopista. A ambdues situacions les andanes pendents de Renfe/Adif són elementals i fàcils de construir, però fa anys que ho demanem i no es fan. També serien possibles altres enllaços, a Barberà entre l’R4 i l’R8, un node de connexió més complicat que els anteriors esmentats, o a Santa Perpètua entre R8 i R3 a Vic, però hi manquen petits trams de via. Però les dues estacions d’enllaç entre FGC i R8 són evidents i simples.
“les andanes pendents de Renfe/Adif són elementals i fàcils de construir, però fa anys que ho demanem i no es fan”
Sembla situat lluny, al terme de Sant Cugat, però la de Volpelleres ens aniria molt bé a la ciutadania de Sabadell i les dades canten. Partim per posar-hi xifres de les anàlisis sobre la mobilitat, fetes amb l’ús dels mòbils, a data de febrer del 2020.
De les 20 poblacions del Vallès més properes, i afegida Martorell, que disposen d’una o més estacions, avui des de Sabadell connectem directament amb poblacions com Terrassa o Cerdanyola, però no Cerdanyola Universitat, etc. Deixem de banda l’àmbit de Barcelona, o les estacions situades més enllà de Granollers. Ens centrarem en només 20 municipis (Sabadell i 19 més).
A aquests 19 municipis anem bé a sis: Badia, Barberà, Montcada, Sant Cugat, Sant Quirze, i Terrassa. Mitjanament bé a Cerdanyola, Ripollet i Rubí, perquè hi ha algunes estacions a les quals no arribem, i malament a la resta, que són nou municipis, quasi la meitat del conjunt: Canovelles, Castellbisbal, Granollers, la Llagosta, Martorell, Montmeló, Montornès, Parets i Santa Perpètua. Si l’R8 funcionés correctament, arribaríem a tots ells amb comoditat, perquè l’R8 fa malla amb totes les línies: dues vegades travessa l’R4, i una vegada ho fa amb les R2 i R3 i les de FGC (S1 i S2).
Sabadell es relaciona amb aquests 20 municipis amb més de 142.000 viatges diaris entre les nostres anades i les seves vingudes, però són el doble en desplaçaments, si tenim en compte accés i retorn a casa, o sigui, 284.000 desplaçaments. Quan hi ha oferta de transport públic, la quota d’ús acostuma a ser alta. En aquests moments, és plena l’oferta per a una gran part dels desplaçaments, ja que segueix majoritàriament trajectes amb servei, que són el 88% dels casos, però la situació és que pràcticament amb la construcció de dues andanes a Volpelleres obtindríem un 12% més d’oferta a la demanda. Que són uns 17.000 desplaçaments actuals, solament amb interès a i des de Sabadell. Però la construcció de les dues andanes de Volpelleres oferiria servei al conjunt dels 20 municipis, amb més de 138.000 usuaris potencials. Una enormitat.
“amb la construcció de dues andanes a Volpelleres obtindríem un 12% més d’oferta a la demanda.”
A la direcció regional de Renfe, fa un parell d’anys, ens van arribar a dir: “Moriríem d’èxit”. Ara ho constatem amb les xifres. Però no es van moure.
L’oferta de Volpelleres és del màxim interès per a Sabadell, possiblement més alt que l’estació de Can Llong. Demanem l’una i no l’altra, quan les hauríem de demanar totes dues, però la visió localista ens frena. Hauríem de demanar ambdues estacions i també la del Taulí. La realitat és que el possibilisme és més font de fracassos que l’ambició. Acotem el cap, aquest és el problema. Mirada de poble no és visió de regió ni de capital.