Article de Manel Larrosa publicat el 2 d’octubre de 2020 al Nou 9
De la mateixa manera que els camions no passen per les rondes de Barcelona i es desvien per darrere el Tibidabo, per l’AP7-B30, que per això serveixen els darreres (i com a tals ens tenen al Vallès), l’Alta Velocitat ferroviària, que podia haver estat en cul de sac a la capital i tenir recorregut i aturada al Vallès doncs, simplement, no ha estat. El llarg corredor del prelitoral, columna vertebral del país, canal de la principal autopista i de l’Alta Velocitat, com abans de carreteres i del ferrocarril històric, i molt abans encara de la via romana, avui conté l’excepció del pas de l’AV que es desvia pel carrer de Mallorca. És transcendent.
Els serveis ferroviaris regionals que un dia relligaran la Catalunya de punta a punta, amb els extrems a Lleida, l’Aldea i Figueres a una hora de la capital, passaran tots pel centre de Barcelona i l’alternativa del pas pel Vallès, simplement, serà marginal. A la velocitat que es mouran, tindrà molt més sentit enfilar Sants i la Sagrera que anar per Sant Cugat. Serà així en l’interès de Barcelona, com de la resta de Catalunya. Des del Vallès, millor que ens anem fent a la idea. I, malgrat això, tampoc és la fi del món.
Uns serveis regionals sobre en les línies d’AV impliquen més estacions, a Vilafranca, el Vendrell, a Hostalric, Martorell, als aeroports de Girona i Reus i, en el Vallès Oriental, Montmeló podria ser un bon lloc. Per anar a Madrid o París, les estacions seran les poques actuals, però a escala regional en calen més i aquestes seran els nous nodes de la constel·lació urbana de Catalunya. Aquesta mobilitat sobre les línies d’AV suposarà un canvi de país com ho fou l’autopista del mediterrani i el ramal a Lleida d’ara fa cinquanta anys.
Martorell i Montmeló seran els dos nodes interiors de la regió de Barcelona, un en el canal del Llobregat, l’altra al Besòs. El primer enllaçant amb Rodalies R4 i FGC a Manresa i Igualada i a Montmeló amb les Rodalies R2 (Granollers, Girona) i R8 (de Martorell a Granollers). I l’R8 sí que serà la veritable línia per darrere del Tibidabo.
Fa temps es discutia on havia d’anar l’estació de l’AVE al Vallès, òbviament l’Occidental, en l’Oriental ni s’hi pensava. Doncs la resposta serà enlloc occidental. Enlloc i a molts punts, tots els de l’R8: Hospital General, Volpelleres, Barberà, Santa Perpètua, encreuant amb les línies dels FGC de Terrassa Sabadell, i amb R4 de Manresa i R3 de Vic. L’R8 ja conté l’ample internacional (com ho és l’AV) i els combois de l’R8 podrien anar més lluny com a regionals, per exemple de Reus a Girona, però no serà, o serà una segona opció, perquè els serveis importants passaran tots per Barcelona, com també per Martorell i per Montmeló. I a aquestes dues estacions haurem d’anar, amb l’R8, per exemple des del Vallès Occidental, per moure’ns ràpidament dins el país.
No és greu i és bo pel Vallès Oriental, el qual no entrava a les quinieles i pot acabar amb premi. Des d’una visió general de Vallès això té el punt positiu de reequilibri intern. Estació a Montmeló?, doncs és factible perquè hi ha una immediatesa entre Rodalies i Alta Velocitat, com a estació d’intercanvi. L’estació de Rodalies ja hi és, manca la d’AV. En condicions òptimes cal fer dues noves vies per no haver de fer com a Rodalies, on les aturades es fan a la mateixa via. La millor opció és duplicar un tram a nord, a la sortida del soterrament. Hi ha també l’alternativa de Cardedeu, on també coincideixen Rodalies i AV, una situació física potser més fàcil, però també més excèntrica respecte a l’entorn metropolità. La mateixa solució de doblar vies caldrà fer-la Martorell, amb la qual cosa la connexió serà immediata amb FGC del Bages i l’Anoia i propera a l’R4. Que la gent d’Igualada i Manresa facin intercanvi aquí i es plantin a Sants en cosa de minuts, o a La Sagrera i el Vallès, seria un canvi rotund.
Un node regional situat a Montmeló, a mig camí de Mollet i Granollers, en el junt entre Besòs i Congost, seria una invitació a millorar tot el sistema urbà de Montcada a La Roca i fins a Canovelles. Una notable oportunitat en un territori malmès més del compte.
En canvi, el Vallès Occidental, fora del corredor de l’AV, haurà de madurar com a territori dens, de grans ciutats, com a món interior, però no serà la façana immediata de l’Alta Velocitat, i, ben pensat, tampoc no li cal.